راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – نور فروسرخ و WDR مناسب

دوربین مداربسته فروسرخ

دوربین مداربسته فروسرخ


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – نور فروسرخ و WDR مناسب

‌‌

در دو بخش قبلی اشتباهات رایج در خرید دوربین مداربسته و عملکرد دوربین در نور کم را به عنوان عواملی تاثیرگذار در انتخاب دوربین مداربسته بررسی کردیم. در ادامه این سری از مقالات دو عامل دیگر یعنی نور فروسرخ (IR) و محدوده طیف متغیر (WDR) را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

‌‌

نقش نور فروسرخ

امروزه استفاده از دوربین مداربسته با تکنولوژی فروسرخ امری متداول و کاربردی است. استفاده از پروژکتورهای نور فروسرخ قابلیت دید در شب را به دوربین مداربسته اضافه می‌کند. تصاویر ثبت شده با نور فروسرخ سیاه و سفید هستند و این دوربین های علی الخصوص در فضاهای محدود و بسته عملکرد مناسبتری دارند. در انتخاب دوربین مداربسته فروسرخ باید به سه نکته توجه داشت:

‌‌

  1. تعداد چراغها ارتباطی با کیفیت تصویر ندارد!

تعداد بیشتر ال‌ای‌دی‌های فروسرخ به هیچ عنوان دلیلی برای برتری دوربین نیست. بسیاری از فروشنده ها برای جلب توجه مشتری تعداد چراغ های دوربین ها را مقایسه می‌کنند. به طور ناخودآگاه دوربینی که ۲۴ چراغ دارد در ذهن مشتری قدرتمندتر از دوربین دوازده چراغه جلوه می‌کند در حالی که در واقعیت چنین نیست.  معمولاً شرکتها با توجه به میزان بودجه یا طراحی و .. دوربین ها را در ابعاد و طرح های مختلفی می‌سازند. در بازار دوربین های ارزان و ضعیف فراوانی وجود دارند که از ۲۴ یا ۳۰ ال ای دی فرورسرخ بهره می‌برند ولی در مقایسه با دوربینی با تعداد ال ای دی کمتر در سطحی بسیار پایینتر قرار دارند.

به عنوان نمونه تصویری که مشاهده می‌کنید با یک دوربین مداربسته با ۲۴ چراغ فروسرخ گرفته شده است. همانطور که دیده می‌شود با وجود بسته بودن فضا دوربین تصویر مناسبی ضبط نمی‌کند و فاصله ای کمتر از شش متر را به سختی پوشش می‌دهد.

نورIR-ضعیف

‌‌

اما این تصویر با یک دوربین که تنها شش چراغ فروسرخ دارد گرفته شده است. این دوربین قابلیت تصویربرداری مناسب تا فاصله ۶۰ متری را در فضای باز دارد.

نورIR-مناسب

‌‌
  1. برد نور IR

مسافتی که یک دوربین فروسرخ پوشش می‌دهد را بدون آزمایش عملا نمیتوان به دست آورد. واقعی ترین عدد برای مسافت، عددی است که در عمل و با آزمایش به دست می‌آید.  بسیاری از سازندگان دوربین مداربسته بردی بیشتر از توانایی دوربین مداربسته ای که ساخته اند را اعلام می‌کنند. امری که امروزه متداول است، اعلام برد دوربین های مداربسته با عددی بیشتر از واقعیت است. به عنوان مثال در بسیاری از محصولات از برد ۳۰ متر به عنوان برد استاندارد نام برده می شود اما در اصل درخشش آنها در فواصل بیشتر ۱۵متر عملا بی استفاده است. یعنی در فاصله های بیشتر  شدت درخشش به حدی کم است که فقط نور به آنجا می‌رسد! به این ترتیب ارائه مشخصات بالاتر از واقعیت دقیقا همان مشکلی را که شرکتها در بیان میزان لوکس داشتند، به وجود می‌آورد. آزمایش عملی مطمئن ترین راهی است که می شود میزان برد نور فروسرخ را اندازه گرفت و اقدام به خرید کرد.

‌‌

  1. نور فروسرخ هوشمند

برخی از دوربین های مداربسته امکان حرکت دادن لنز و فاصله کانونی را دارند. در صورتی که دوربین انتخابی شما یکی از این دوربین هاست، بهتر است از نور فروسرخ اختصاصی استفاده کنید. اساس کار این چراغها، تغییر میزان شدت نور بر اثر جابه‌جایی اشیا است. در اصل منبع فروسرخ میزان تابش را براساس نیاز و یا بر حسب زاویه تابش در میدان دید دوربین بالا و پایین می‌کند.

محدوده طیف متغیر یا WDR

علاوه بر مشکل کمبود نور، گاهی اوقات نور فراوان باعث ایجاد مشکل در عملکرد دوربین مداربسته می‌شود. عامل WDR یا محدوده طیف متغیر عامل تاثیرگذار در این زمینه است. واحد اندازه گیری این متغیر دسی‌بل می باشد. کتاسفانه این واحد هم به هیچ وجه معیار مناسبی برای اندازه گیری قدرت دوربین مداربسته نیست! مشابه تعداد پروژکتورها و شدت نور، شرکتها بر اساس استانداردهای دلخواه خود WDR هایی جدا از یکدیگر عرضه می‌کنند که مقیاسی با معیارهای متفاوت و نامناسب برای مقایسه خواهد بود. به عنوان مثال اگر WDR در دوربین مداربسته ای برابر ۱۰۰dB باشد به معنای این نیست که از دوربین دیگری با WDR برابر با ۶۰dB قدرت و عملکرد بهتری دارد.هدف از آفرینش واحدهای اندازه‌گیری مقایسه قدرت دوربین‌هاست ولی با توجه به اینکه هر شرکت برای خود استاندارد متفاوتی مطرح کرده است، این واحدها معنای خود را از دست داده اند.

تصویر زیر را ببینید. دوربین مداربسته سونی عملکرد بهتری نسبت به دوربین سامسونگ دارد. در حالی که دوربین سامسونگ در مشخصاتش عدد ۱۲۰dB و دوربین سونی عدد ۹۰dB را برای میزان WDR ذکر کرده اند.

مقایسه-تصویر-دوربین-مداربسته

در این زمینه برای داشتن انتخابی مناسب، باید به ویژگی multi-exposure WDR توجه کنید. این ویژگی را به نام WDR واقعی می‌شناسند. این ویژگی میزان دریافت نور تصویر را در سطوح مختلف تعریف کرده و به WDR قدرت عملیاتی بهتری می دهد. در خرید دوربین فریب عباراتی نظیر ” WDR الکترونیکی” یا ” WDR دیجیتالی” را نخورید. این دسته بندیها واقعی نیستند و گزینه های ضعیفتری برای جایزینی WDR واقعی هستند. همچنین توجه داشته باشید که عامل BLC با WDR متفاوت است، چیزی که فروشندگان مععمولاً یکسان می‌دانند!

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

دوربین مداربستهمقالات علمی

خرید دوربین مداربستهخرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربستهدوربین مداربسته قزوینمداربستهمداربسته در قزوینمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم