راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین آنالوگ یا دیجیتال؟

analog-vs-ip-camera-1

analog-vs-ip-camera-1


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین آنالوگ یا دیجیتال؟

یکی از بحث هایی که همواره در خرید دوربین مداربسته مطرح است، انتخاب تکنولوژی به کار رفته در دوربین به منظور ضبط و انتقال تصاویر است. به طور کلی دوربین ها به دو دسته آنالوگ و دوربین تحت شبکه یا دیجیتال تقسیم می‌شوند. در این بخش به بررسی انواع تکنولوژی به کار رفته در دوربین های مداربسته و تفاوت های آن‌ها می‌پردازیم.

CVI

این تکنولوژی برای اولین بار توسط شرکت داهوا مطرح و رونمایی شد. البته اکنون شرکت های دیگر نیز از مجوز این تکنولوژی استفاده می‌کنند. در حال حاضر این فناوری با بیشینه ی رزولوشن ۱۰۸۰P قابل استفاده است اما ظاهراً داهوا در تلاش برای بالا بردن میزان این رزولوشن در آینده‌ی نزدیک است.

 

TVI

فناوری HDTVI به وسیله شرکت قطعه سازی TechPoint معرفی شد. همانند CVI مجوز استفاده از این فناوری توسط بسیاری از شرکتهای دیگر گرفته شده است. از مهمترین شرکتهایی که مجوز استفاده از این فناوری را دارند، می توان به هایک‌ویژن اشاره کرد. این شرکت از شرکت‌های مطرح در آمریکای شمالی است.بیشینه رزولوشن در این فناوری هم برابر با ۱۰۸۰P است.

AHD

آخرین فناوری رایج آنالوگ HD با نام AHD به وسیله شرکت ساخت قطعات NextChip معرفی شده است. این شرکت بیشتر در حوزه فناوری لیزر فعالیت می‌کند. این تکنولوژی در حال حاضر با حداکثر رزولوشن ۷۲۰P عرضه می‌شود. گفته می‌شود تلاش‌هایی برای رساندن کیفیت به ۱۰۸۰P در حال انجام است.

باید دقت کرد که این سه تکنولوژی به طور کلی با هم همخوانی ندارند. به عنوان مثال دوربین مداربسته از نوع CVI با دستگاه TVI DVR سازگار نیست و نمی‌توانند با هم کار کنند. در واقع هر یک از این فناوری‌ها در حالت عادی احتیاج به پروتکل سخت افزاری و نرم افزاری هماهنگ با هم دارند.

در صورتی که قصد انتخاب دوربین با فناوری آنالوگ HD دارید دو تکنولوژی CVI و TVI انتخاب مناسبی هستند و قابلیتهای عملی خوبی دارند. این فناوری‌ها توسط شرکتهای مهم و معتبری پشتیبانی می شوند. فناوری CVI بازار نسبتا متنوع تری را در اختیار دارد.

موارده استفاده و عدم استفاده از فناوری آنالوگ HD

فناوری آنالوگ HD در موارد بسیاری کافی است و تصاویر ویدئویی HD را با هزینه ای پایین تر از دوربین مداربسته تحت شبکه و نرم افزار VMS در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این فناوری ایرادات و کمبودهایی هم دارد. از جمله این ایرادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکانات پیشرفته محدود : دوربین‌های آنالوگ HD به خصوصیات ساده و معمولی قدیمی محدود شده اند و تقریبا از امکانات جدید مثل قابلیت کار در نور کم، WDR واقعی و … بهره نمی‌برند. البته بعضی از مدلها درحال تولید و ارائه هستند که تقریبا به امکانات جدید مجهز شده اند ولی بازهم دوربین مداربسته تحت شبکه حرف اول را می‌زند.
  • وسعت محدود: با توجه به این که تکنولوژی آنالوگ HD (مانند آنالوگ SD) بر پایه DVR بنا شده است، برعکس فناوری تحت شبکه، قابلیت وسعت بخشی زیادی ندارد. همینطور زمانی که ظرفیت کانالهای ذخیره سازی ضبط کننده به پایان برسد باید دستگاه جدیدی خریداری شود(حتی برای یک یا دو دوربین بیشتر). البته به این نکته که قیمت دستگاه ضبط کننده آنالوگ HD نسبت به کامپیوتر و NVR مورد استفاده در سیستمهای تحت شبکه پایین تر است هم باید توجه داشت.
  • یکپارچگی محدود: دستگاههای آنالوگ HD ضبط کننده غالبا با دیگر سیستمهای رایج مثل دستگاه های کنترل دسترسی و کنترل ورودی هماهنگ نخواهند شد و این کار را به طور محدود با VMS ها می توان انجام داد. توجه کنید که انکدر های آنالوگ HD وجود دارند که امکان استفاده از تمام سیستمهای VMS را به وجود می‌آورند. اما استفاده از این انکودرها به علت پیچیدگی ای که در سیستم به وجود می‌آورند، منجر می‌شود اکثر شرکت‌ها سیستم نظارت تصویری تحت شبکه را ترجیح دهند.

‌‌

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

دوربین مداربستهمقالات علمی

خرید دوربین مداربستهخرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربسته در قزویندوربین مداربسته قزوینمداربستهمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم