چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟


چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟ |

اجزای یک سیستم مدار بسته که با برق تغذیه می شوند، از ولتاژ پایینی استفاده می کنند از این رو هنگامی که به هر دلیلی تحت یک ولتاژ ناگهانی بالا قرار بگیرند دچار مشکل جدی می شوند. ولتاژ های ناگهانی مانند برخورد صاعقه ، اعمال اضافه ولتاژ تولید شده و مواردی از این دست منجر به سوختن دوربین و سایر اجزا در یک سامانه دوربین مدار بسته می شود. برای حل این مشکل باید از چاه ارت استفاده کنیم. جریان و ولتاژ بالای اعمال شده به هر یک از اجزا ، توسط کابل ارت به چاه ارت حفر شده در زیر زمین منتقل می شود.

برخی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم ارت یا اتصال زمین در سیستم دوربین مدار بسته :

  • حفظ جان کاربران و تکنسین نصب سیستم مدار بسته
  • حفاظت از تجهیزات دوربین مدار بسته شامل دوربین ، سوئیچ ، دستگاه NVR ، نمایشگر ها و …
  • پیشگیری از اعمال ولتاژ تماسی
  • دفع ولتاژ اضافی ناخواسته به سیستم
  • حفاظت از سیستم در مقابل ولتاژ های ناگهانی مانند صاعقه و …

 

 

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

 

 

در این محتوا قصد نداریم تا شما را با توضیحات پیچیده ای که در زمینه ارت و چاه ارت وجود دارد سر در گم کنیم بلکه تلاش می کنیم به زبان ساده اهمیت استفاده از ارت و یا اتصال به زمین را برای شما روشن نماییم. هنگامی که هر ولتاژ بالایی به هر وسیله ی الکتریکی اعمال می شود، چنانچه این ولتاژ به زمین منتقل نشود، حتما وسیله الکتریکی را خواهد سوزاند از این رو متخصصان با اتصال یک کابل مجزا تحت عنوان کابل ارت به بدنه وسیله ی الکتریکی ، خطرات ناشی از این مشکل را حل کرده اند. اما چاه ارت چیست و چه نقشی در حفاظت از دوربین های مدار بسته ایفا می کند؟

چاه ارت دارای مقاومت معینی است ، اما این موضوع را چگونه توضیح بدهیم ؟ برای درک بهتر سیستم ارت باید بدانیم که مقاومت بدن انسان چند اهم است؟ بدن انسان بسته به ویژگی های فیزیکی  مقاومتی حدود ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ اهم دارد و در سوی دیگر چاه ارت معمولا دارای مقاومتی زیر دو اهم می باشد .

هنگامی که اجزای یک سیستم مدار بسته به چاه ارت متصل می شوند، چنانچه فرد با بدنه دستگاه تماس ناگهانی داشته باشد، این جریان برای عبور می تواند از بدن فرد یا چاه ارت عبور کرده و به زمین برسد . بطور کلی جریان الکتریکی همواره از مسیری عبور می کند که کمترین مقاومت را داشته باشد لذا بجای عبور از بدن فرد که مقاومتی بین ۲٫۵ تا ۵ کیلو اهم دارد ، مسیر چاه ارت را انتخاب می کند که زیر دو اهم مقاومت دارد و به این ترتیب ، چاه ارت مانع از برق گرفتگی فرد می شود و از جان او محافظت می کند .

ارت – Earth به معنای زمین است، به هر کدام از اجزای یک سیستم مدار بسته ، دو رشته سیم فاز و نول متصل می شوند ، چنانچه فاز یا نول به هر نوعی به بدنه دستگاه متصل شود ، می تواند آن را دچار آسیب کند ، از این رو نیاز به رشته سیم سومی تحت عنوان ارت می باشد تا در اینگونه مواقع ، جریان را به زمین منقل کرده و از برق گرفتگی یا اتصالی دستگاه جلوگیری نماید . در صورتی که بخواهیم سیستم مدار بسته را به چاه ارت و اتصال به زمین متصل کنیم باید از کابل های برق سه رشته ای استفاده کنیم ( فاز ، نول و ارت ).

متاسفانه استفاده از سیم ارت در کابل کشی مدار بسته الزامی نیست.

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

 

 

چاه ارت چیست ؟

یک از اجزای مهم در سیستم ارتینگ ، چاه ارت است . سیم ارت از محل نصب دوربین مدار بسته و یا سایر اجزای آن تا چاه ارت کشیده می شود . چاه ارت معمولا در عمق یک تا چند متری زمین حفر می شود و درون آن از مواد مختلفی پر شده و مقاومت آن بسیار پایین است ( مقاومت پایین و نزدیک به صفر چاه ارت به این دلیل است تا هر جریان و ولتاژ بالایی که به دستگاه اعمال می شود، مستقیما به چاه ارت منتقل شود ) . درون چاه ارت یک صفحه مسی قرار می گیرد که یک سیم مسی به آن جوش داده شده است. صفحه بطور عمودی در خاک مدفون شده است و اطراف صفحه توسط ماده ای به نام بنتونیت پوشانده شده است ، سیم مسی از بدنه صفحه مسی تا بیرون چاه ارت کشیده شده و به تابلوی مخصوص سیستم ارت متصل می شود . این تابلو حکم سیستم ارت سیستم را دارد و کلیه تجهیزات مدار بسته را باید به آن متصل نمود تا از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از اعمال جریان بالا در امان باشند.

روش های اجرای چاه ارت حفاظتی

جهت اجرای چاه ارت حفاظتی از دو روش کلی استفاده می کنند که در ادامه روش اجرای هر کدام را توضیح می دهیم.

۱- سیستم چاه ارت عمقی

در این روش همانطور که از اسمش پیداست ، چاه ارت در عمق زمین حفر می شود. خاک منطقه باید اجازه حفر چاه در عمق چند متر را بدهد . این شیوه یکی از روش های رایج جهت چاه ارت حفاظتی به شمار می رود.

۲- سیستم چاه ارت سطحی

در مناطقی که امکان حفاری عمیق وجود ندارد یا میزان رطوبت خاک بالاتر است از چاه ارت سطحی استفاده می شود . برای حفر چاه ارت سطحی حدود ۸۰ سانتیمتر حفاری مناسب می باشد.

در چه شرایطی می توانیم از چاه ارت سطحی استفاده کنیم ؟

  • چنانچه امکان حفاری عمیق زمین وجود نداشته باشد .
  • ارتفاع زمین از سطح دریا پایین تر باشد – مانند شهر های شمال و جنوب کشور .
  • پستی و بلندی های زمین محل نصب دوربین کم باشد .
  • فاصله بین محل نصب دوربین و چاه ارت زیاد باشد .

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

اجرای چاه ارت به روش عمقی

در این شیوه باید موارد زیر را انجام بدهیم :

۱- انتخاب محلی که می خواهیم چاه ارت را حفر کنیم !

زمینی که پایین ترین سطح داشته باشد را انتخاب کنید ، یا مناطقی را انتخاب کنید که در بیشتر در معرض رطوبت یا آب قرار می گیرند مانند باغچه ، زمین چمی ، فضای سبز و … هدف در این مرحله پیدا کردن محلی است که بتوانیم با حفر عمق کمتر به خاک مرطوب برسیم .

۲- عمق چاه ارت

در این شبوه با توجه به مقاومت زمین ، حدود ۴ تا ۸ متر به قطر ۸۰ سانتیمتر حفاری مورد نیاز است . هر چه جنس زمین ، مقاومت کمتری داشته باشد ، مانند خاک های رسی و کشاورزی ، عمق حفاری کمتر و در خاک های سنگلاخی و شنی ، حفاری عمیق تری برای چاه ارت عمقی مورد نیاز می باشد .

مقاومت خاک را می توان با استفاده از دستگاه های ویژه ای که برای اینکار وجود دارند محاسبه کرد. بطور کلی اگر تا عمق ۴ متری به رطوبت نرسیدیم و احتمال بدهیم که در عمق بیش از ۶ متری نیز به خاک مرطوب نخواهیم رسید، نیاز به حفاری بیش از ۶ متر نخواهد بود . یک قاعده کلی در این امر ، حفاری عمق ۶ متر و شعاع ۸۰ سانتیمتر می باشد .

۳- اتصال سیم به صفحه مسی

یکی از مهمترین موارد در یک چاه ارت ، اتصال محکم سیم به صفحه مسی است ، تحت هیچ شرایط نباید سیم را تنها با بست یا دوختن و … به صفحه مسی وصل مرد ، بلکه حتما باید سیم به صفحه مسی جوش داده شود ، پیشنهاد می شود جهت عملکرد قابل اطمینان تر ، از دو بست سیم نیز جهت اتصال سیم به صفحه مسی استفاده نمایید . صفحه مسی ۵۰ سانیتمتر در ۵۰ سانتیمتر در ارتفاع ۰٫۵ سانیتمتر انتخاب نمایید .

برای جوش دادن سیم به صفحه مسی از جوش نقره یا جوش برنج استفاده کنید و در غیر اینصورت جوش مخصوص Cadweld پیشنهاد می شود .

۴- حفر چاه ارت

چاه ارت را مطابق آنچه گفته شده حفر نمایید. شیاری به عمق ۶۰ سانتیمتر از چاه ارت تا پای دکل حفاری کنید و کابل ارت را درون آن قرار دهید ، سیم ارت از محل برقگیر تا چاه ارت و سیم ارت داخل ساختمان کشیده می شود . در صورتی که مسیر دو سیم یکسان باشد حتما مسیر ها را ایزوله کنید، توجه کنید که کوتاهترین مسیر را انتخاب نمایید و سیم میله برقگیر و ارت باید حتی الامکان مستقیم و بدون پیچ و خم کشیده شود . مسیر سیم نباید دارای پیچ و خم تند باشد و در صورت نیاز به خم زدن سیم می توانید با شعاع ۵۰ سانتیمتر سیم را خم نمایید .

 

۵- پر کردن چاه ارت

  • ۲۰ لیتر محلول آب و نمک را در کف چاه بریزید بطوری که تمام کف چاه مملو از محلول شود. ۲۴ ساعت پس از این مرحله می توانید مراحل بعدی را شروع نمایید .
  • خاک رس یا خاک نرم را به ارتفاع ۲۰ سانتیمتر در کف چاه بریزید .
  • به میزان لازم بنتونیت ( ۴۵۰ کیلوگرم ) را با آب مخلوط کرده و بصورت دوغاب در کف چاه می ریزیم . مخلوط حاصل باید به ارتفاع ۲۰ سانتیمتر از کف چاه را بپوشاند . غلطت بالاتر مخلوط عملکرد بهتری ارائه می کند .
  • دو سیم مسی نمره ۵۰ را به دقت به صفحه مسی جوش بدهید یکی از سیم ها به میله برقگیر و دیگری به شینه ارت واقع در رک دوربین مدار بسته متصل می شود. صفحه مسی را بطور عمودی در مرکز چاه ارت قرار بدهید .
  • اطراف صفحه مسی را با دوغاب تهیه شده پر نمایید .
  • یک لوله پولیکا را بطور مورد در مرکز چاه به گونه ای قرار دهید که در بالای صفحه مسی قرار بگیرد، ۵۰ سانتیمتر از انتهای لوله پولیکا را توسط شن پر کنید . از این لوله جهت تامین رطوبت مورد نیاز چاه ارت در فصول گرم سال استفاده می شود .
  •  در مواردی که چاه ارت در محل های مرطوب یا باغچه حفر شده باشد ، نیاز به این لوله پولیکا وجود ندارد .
  • پس از قرار دادن لوله پولیکا ، ۲۰ سانتیمتر بالای صفحه مسی را هم با دوغاب آماده شده پر کنید .
  • بقیه چاه را با مخلوط خاک معمولی ، ماسه و خاک کشاورزی سرند شده تا ۱۰ سانتیمتری سر چاه پر نمایید، ۱۰ سانتیمتر بالای چاه را هم برای نفوذ آب باران و آب های سطحی به درون چاه با شن یا سنگریزه پر کنید . تحت هیچ عنوان روی چاه نباید آسفالت شود یا با سیمان پر شود .

همچنین کانال مخصوص که سیم های ارت در آن قرار داده شده اند را با خاک کشاورزی سرند شده یا خاک نرم معمولی مخلوط شده با بنتونیت پر کنید .

۶- نصب شینه ارت و میله برقگیر

شینه ارت درون اتاق رک دوربین مدار بسته را توسط مقره های مخصوص از دیوار ساختمان جدا کنید ، قطر و طول شینه ارت بسته به تعداد تجهیزات مدار بسته دارد . تمامی تجهیزات بطور مستقل و موازی به این شینه متصل می شوند . اگر دکل روی ساختمان قرار داشته باشد ، سیم برقگیر باید از خارج ساختمان عبور کند و تحت هیچ شرایطی نباید از درون ساختمان کشیده شود . همچنین سیمی که از چاه ارت به شینه ارت کشیده می شود باید دارای عایق محافظ باشد .

سیم میله برقگیر در پای دکل توسط بست به یکی از پایه های دکل متصل می شود و تا بالای دکل به میله برقگیر متصل شود . مسیر سیم میله برقگیر باید از سایر کابل ها ( مدار بسته ) جدا باشد .

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

چاه ارت دوربین مدار بسته چیست و چگونه اجرا می شود ؟

 

 

آموزشدوربین مداربستهشبکه

ارتچاه ارتخرید دوربین مداربسته قزویندوربین مدار بستهدوربین مداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم