آینده خانه های هوشمند، اینترنت اشیاء به کدام سمت می‌رود؟

خانه هوشمند

خانه هوشمند


آینده خانه های هوشمند، اینترنت اشیاء به کدام سمت می‌رود؟

 

داشتن یک خانه هوشمند این روزها از همیشه ممکن تر است! تکنولوژی اینترنت اشیاء امکان برآورده شدن این رویا را تا حدود زیاد فراهم کرده است. در این مقاله می‌خواهیم آینده این تکنولوژی را بررسی کنیم. احتمال اینکه در سالهای نزدیک شما هم در تعامل با منزلتان باشید زیاد است.

طبقه‌بندی گجت‌های خانه‌ هوشمند در سال ۲۰۱۸، بالاترین درصد صعود را داشته است. IDC در گزارش جدید خود پیش بینی می‌کند این رشد در سال‌های آتی نیز با سرعت این روند را ادامه دهد. بر اساس این گزارش ارائه چنین محصولاتی با رشدی ۱۸.۵ درصدی تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت؛ پس عرضه‌ی ۹۳۹.۷ میلیون گجت خانه‌ هوشمند تا سال ۲۰۲۲ پیش بینی می شود. با انجام یک مقایسه می‌توان مشاهده کرد که هرساله ۲۷.۶ درصد رشد در عرضه گجت های خانه هوشمند وجود خواهد داشت. در آخرین گزارش منتشرشده، تا انتهای سال ۲۰۱۷ در حدود ۴۳۵ میلیون گجت خانه‌ هوشمند وارد بازار شده است. با این میزان رشد می‌توان انتظار داشت که دسته‌ی محصولات هوشمندساز بتواند از دیگر گجت‌های تکنولوژی سبقت بگیرد و در سطح رقابت با تلفن همراه هوشمند باشد.

در ادامه این دسته‌بندی کلی را به طور جزئی بررسی می کنیم تا به سهم هر یک از گجت‌های خانه‌ هوشمند از بازار پی ببریم. دسته بندی مهم‌ترین گجت‌های خانه‌ هوشمند به این شکل است:

  • اسپیکرهای هوشمند
  • سیستم‌های هوشمند امنیت خانگی
  • سرگرمی‌های ویدیویی
  • سیستم‌های روشنایی هوشمند
  • گجت‌های هوشمند کنترل حرارت (ترموستات)

بالاترین میزان رشد پیش‌بینی شده در دسته‌ی محصولات مرتبط با خانه‌ی هوشمند در اختیاز اسپیکر هوشمند می باشد. بر اساس پیش بینی ها انتظار می‌رود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ استفاده از آنها رشدی ۳۲ درصدی داشته باشد؛ البته این موضوع عجیبی نیست؛ چرا که بر اساس آخرین گزارش منتشرشده، ۴۷.۳ میلیون نفر از افراد بالای ۱۸ سال در آمریکا از اسپیکر هوشمند استفاده می‌کنند. از طرف دیگر اگر بخواهیم از نظر امور مالی به بررسی این میزان رشد در اسپیکر هوشمند بپردازیم، شاهد عدد خیلی بزرگی خواهیم بود؛ بر اساس پیش‌بینی انجام‌گرفته در سال ۲۰۲۲، میزان فروش اسپیکر هوشمند به ۱۷.۴۳۱ میلیارد دلار می‌رسد.

 

در رتبه‌های بعدی سیستم‌های روشنایی و امنیتی هوشمند حضور دارند که به‌ ترتیب ارزشی ۱۲.۱ و ۳.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت. طبق گزارش، مجموعه‌ی سرگرمی‌های ویدیویی با وجود اینکه فقط ۹ درصد رشد دارد، همچنان بخش عمده ای از بازار را در اختیار خواهد داشت که ارزشی معادل ۲۰۲ میلیارد دلار خواهد داشت. در پایان، ترموستات‌ هوشمند با رشد ۱۷ درصدی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار می رسد.

به طور کلی از نظر ارزش بازار، دسته‌ی گجت‌های خانه‌ هوشمند در پنج‌سال آینده، به ارزش ۲۷۶.۹۶ میلیارد دلاری می‌رسد که نشان از رشد ۱۱ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. در نهایت می‌توانید ارزش کنونی گجت‌ها در کنار پیش‌بینی سال ۲۰۲۲ و رشدی را که تجربه خواهند کرد، در جدول زیر مشاهده کنید:

دسته‌بندی محصولات ارزش کنونی تا پایان ۲۰۱۷
(میلیون دلار)
ارزش پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۲
(میلیون دلار)
میزان رشد پیش‌بینی شده در طی پنج سال
سرگرمی‌های ویدیویی ۱۳۳,۰۹۱.۳۶ ۲۰۱,۰۶۳.۳۶ ۹ درصد
گجت‌های هوشمند امنیت خانگی ۴۲۷۱.۳۰ ۱۲,۱۳۶.۵۰ ۲۳ درصد
اسپیکرهای هوشمند ۴۴۰۱.۳۹ ۱۷,۴۳۱ ۳۲ درصد
گجت‌های روشنایی هوشمند ۱۱۲۰.۵۳ ۳۵۱۱.۳۲ ۲۶ درصد
گجت‌های هوشمند کنترل حرارت ۱۷۷۴.۳۵ ۳۸۷۵.۹۱ ۱۷ درصد
دیگر گجت‌های هوشمندساز خانگی ۱۷,۵۳۲.۵۴ ۳۸,۹۶۳.۹۳ ۱۷ درصد
جمع کل ۱۶۲,۱۹۱.۵۹ ۲۷۶,۹۸۲.۰۲ ۱۱ درصد

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که میزان گفته‌شده در دسته‌بندی گجت‌های خانه‌ هوشمند، تنها برای گجت‌هایی است که در «خانه» استفاده می‌شوند و این میزان ارزش تنها قسمت کوچکی از میلیاردها دلار درآمدی محسوب می‌شود که از مجموعه‌ی محصولات اینترنت اشیاء کسب می شود؛ از گجت‌های رانندگی هوشمند تا هوشمندسازی شهرها و گجت‌های هوشمندی که برای استفاده‌ی خارج از خانه تهیه می‌شوند. می توان امیدوار بود که روزی شاهد آن باشیم که مجموعه محصولات مرتبط با اینترنت اشیاء در همه جا ورود داشته باشند و در هر جایی حضور داشته باشد.

جهت دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

اخبار فناوری اطلاعات

اینترنت اشیاخرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزوین

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم