تولید انرژی دیتاسنترهای مایکروسافت توسط فاضلاب!

دیتاسنتر مایکروسافت

دیتاسنتر مایکروسافت


تولید انرژی دیتاسنتر های مایکروسافت توسط فاضلاب!

شرکت مایکروسافت اخیرا خبر از ساخت یک دیتاسنتر (پایگاه داده) در کنار تصفیه خانه فاضلاب شهر شاین ایالت وایومینگ آمریکا داده است. این دیتاسنتر کوچک با استفاده از  سلول‌های سوختی که از زیست گازهای تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند نیرو می گیرد. زیست گاز یا بیوگاز از تجزیه بدون حضور هوای میکروارگانیسم‌های گرمادوست زباله ها بدست می آید.

 

این دیتاسنتر مایکروسافت ۲۰۰ کیلوواتی است و اندازه ای درحدود ۱۰ در ۲۰ فوت دارد که همزمان با تاسیسات تصفیه خانه آب شاین ساخته شده است. چیدمان لوله‌ها به گونه ای است که متان تولید شده از فاضلاب را جدا کرده و آن را پاکسازی می‌کند. سپس بطور اتوماتیک این گاز به سلول‌های سوختی پایگاه داده انتقال داده می شود. تمام این روند بصورت مکانیزه  صورت می گیرد و به همین دلیل بسیار ارززانتر و بهینه تر از استخراج دستی گاز از فاضلاب خواهد بود.

البته تنها مایکروسافت در زمینه استفاده از بیوگاز به عنوان سوخت دیتاسنترها نیست. اپل هم برنامه هایی برای استفاده از این گازهای مجانی در آینده دارد ولی برخلاف کار مایکروسافت، اپلی ها می خواهند بیوگازها را به کمک لوله‌های گاز طبیعی که می توانند کیلومترها از محل سلول های سوختی فاصله داشته باشند، منتقل کنند.

«برایان جانوس» طراح تاسیسات مایکروسافت به رسانه gigaom اعلام کرده که تمام سیستم اعم از سلول های سوختی، سیستم استخراج بیوگاز، سیستم تمیز کننده بیوگاز، سرورها و بسته های نرم افزاری/سخت افزاری به کار رفته در این سیستم در حدود ۸ میلیون دلار هزینه داشته که سهم پرداختی مایکروسافت از آن ۵.۵ میلیون دلار بوده است.

 

مایکروسافت با این کار تلاش می‌کند که راه های دیگری برای تامین انرژی مورد نیاز دیتاسنترها پیدا کند. همچنین با این کار وابستگی به شبکه برق برای استفاده در زیر ساخت های اینترنتی کمتر می‌شود.

 

اگر در این تصفیه خانه تمامی امور به شکل مناسب رخ دهد و مطابق برنامه پیش برود، مایکروسافت دیتاسنترهای کوچک دیگری هم در تصفیه خانه‌های فاضلاب نقاط دیگر احداث خواهد کرد. جانوس معتقد است تصفیه خانه ها مکان‌های مناسبی برای راه اندازی دیتاسنترهای کوچک هستند چرا که معمولا در نزدیکی آنها تراکم جمعیت وجود دارد، و به همین دلیل نیز مایکروسافت می تواند سرویس های خود را در جاهایی عرضه کند که کاربران وجود دارند و هم یک اکوسیستم قوی و موثر از بیوگازها بوجود آورد.

مایکروسافت می گوید که ساخت کارخانه اطلاعاتی خود را در آینده نزدیک آغاز خواهد کرد. پس از ۱۸ ماه آزمایش و استفاده، مایکروسافت این دیتاسنتر را در اختیار دانشگاه و مقامات شهر قرار داد تا آنها هم بتوانند آزمایشات خود را بر روی آن انجام دهند و از مزیت‌های استفاده از آن در مقیاس‌های بزرگتر مطلع شوند.

‌‌جهت دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

اخبار فناوری اطلاعات

خرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم