راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین مداربسته پانورامیک و منبع تغذیه

دوربین مداربسته پانورامیک

دوربین مداربسته پانورامیک


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین مداربسته پانورامیک و منبع تغذیه

‌‌

در بخش قبلی این سری از مقالات، در مورد انتخاب دوربین مداربسته گردان (PTZ) صحبت کردیم. یکی از دوربین هایی که به عنوان جایگزین دوربین مداربسته گردان دارای محبوبیت بالایی است، دوربین مداربسته پانورامیک می‌باشد. این دوربین ها توانایی ضبط تصاویر پانوراما و پوشش میدان دید وسیع را دارند. انتخاب یک دوربین پانورامیک مناسب نیازمند آشنایی با انواع مختلف این دوربین است.

همچنین عامل دیگری که روی انتخاب دوربین مداربسته تاثیرگذار نحوه تامین انرژی برق مورد نیاز آن و منبع تغذیه است.

در این مقاله به بررسی دوربین های پانورامیک می‌پردازیم و توضیحاتی در مورد منابع تغذیه دوربین مداربسته ارائه خواهیم داد.

دوربین مداربسته پانورامیک

گفتیم که این دوربین ها یکی از جایگزین های محبوب دوربین مداربسته گردان و همچنین گزینه ای برای حذف استفاده از چندین دوربین می‌باشند. دوربین‌های مداربسته پانورامیک به دو دسته تقسیم می‌شوند: دوربین های دارای لنز چشم ماهی (Fish eye) و دوربین های چندسنسوره.

دوربین های مداربسته تک سنسوره که از لنز چشم ماهی استفاده می‌کنند، میدان دید ۱۸۰ یا ۲۶۰ درجه ای را پوشش می‌دهند. این دوربین ها نسبت به دوربین های چند سنسوره از لنزهایی با زاویه گسترده تر استفاده می‌کنند. به دلیل وجود میدان دید گسترده در این دوربین ها، چگالی پیکسلی در مقایسه با دوربین های گردان و دوربین های ثابت با میدان دید کمتر، کاهش می‌یابد.  دوربینهای مداربسته پانورامیک باید با دستگاه ها و نرم افزار VMS نیز در تعامل باشند تا تصویر دریافتی آنها که به صورت چشم‌ماهی است را به تصویر مسطح تبدیل کنند.

 

دوربین-مداربسته-چشم-ماهی

دوربین مداربسته چشم ماهی

در مقابل دوربین های تک سنسوره، دوربین های مداربسته چندسنسوره قرار دارند. این دوربین ها همانطور که از نامشان پیداست از چندین سنسور تصویربرداری استفاده می‌کنند تا میدان دید وسیعی را پوشش دهند. هر سنسور در این نوع از دوربین ها بین ۴۵ تا ۹۰ درجه از محیط را پوشش می‌دهد. این مقدار نسبت به میزان پوشش لنز دوربین های چشم ماهی که ۱۸۰ یا ۳۶۰ را پوشش می دهند، کمتر است.

‌‌‌

دوربین-مداربسته-چندسنسوره-پانورامیک

دوربین مداربسته چندسنسورهرپانورامیک

تنوع انتخاب در این مدل از دوربین ها کم است. البته شرکتها در حال روی آوردن به این تکنولوژی هستند و آینده خوبی برای آن پیش بینی می‌شود.

تصویر-دوربین-مداربسته-پانورامیک

تصویر دوربین مداربسته پانورامیک

منبع تغذیه

‌‌

به طور کلی، انرژی مورد نیاز یک دوربین مداربسته را به دو طریق می‌توان تامین کرد. یکی برقرسانی با استفاده از کابل های PoE و روش دیگر تامین برق با استفاده از منابع تغذیه با ولتاژ پایین (آداپتورها). معمولا برای دوربین های مداربسته تحت شبکه از روش اول یعنی PoE استفاده می‌شود.

دوربین های مداربسته در گذشته بیشتر از آداپتورهای ولتاژ پایین استفاده می‌کردند. این دوربین ها از قیمت های نسبتا پایینی برخوردار بودند. اما امروزه اوضاع متفاوت است و حتی دوربین های ارزان قیمت هم بیشتر از تکنولوژی PoE استفاده می‌کنند.

نوع دیگری از PoE که با نام PoE+ شناخته می‌شود نیز وجود دارد. این سیستم از توان بیشتری برخوردار است و برای تامین انرژی دوربین های مداربسته تحت شبکه با میزان مصرف انرژی بالا کاربرد دارد. دوربینهای مداربسته گردان معمولا از این سیستم یعنی PoE+ استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با PoE به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

آموزشدوربین مداربستهمقالات آموزشی

خرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربستهدوربین مداربسته قزوینراهنمای خرید دوربین مداربستهمداربسته در قزوینمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم