بلاک چین

بلاک چین


استفاده از بلاک چین توسط شرکت BMW

‌‌

بلاک چین یا زنجیره بلوکی یکی از مباحث نه چندان جدید در زمینه کامپیوتر است. با این وجود اخیرا در زمینه های بسیاری از آن استفاده می‌شود و به اصطلاح تازه شکوفا شده است. شرکت خودروسازی BMW نیز اخیراً تصمیم به استفاده از این فناوری گرفته است. BMW به منظور تولید باتری خودروهای گران‌قیمتش نیاز به کبالت دارد. فلزی که در معادن جمهوری کنگو و توسط کودکان کار استخراج می‌شود.

 

به علت فقر و عدم نظارت بر معادن کنگو، کودکان بسیاری در معادن این کشور مشغول به انجام کارهای طاقت فرسا هستند. فلز کبالت که از این معادن استخراج می‌شود، مشتریان بسیاری در بازار دارد و از فلزات گرانبها محسوب می‌شود. با این وجود درآمدی که نصیب این کودکان می‌شود، بسیار اندک است.

شرکت BMW که از مشتریان کبالت است، به منظور جلوگیری از کار کردن کودکان، استارتاپی را بر پایه بلاک چین راه اندازی کرده است. این استارتاپ Circulor نام دارد. به گفته مدیر این استارتاپ، هدف این استارتاپ ایجاد نظارت بر معادن و جلوگیری از کار کردن کودکان است. این استارتاپ قصد دارد با نصب بارکدهایی روی محموله های کبالت، مسیر قطعه را از زمان استخراج تا آماده سازی در کارخانه ره یابی کند.

در حقیقت این امر دو دستاورد برای این شرکت خواهد داشت. در وهله اول این شرکت اطمینان خواهد یافت که مواد اولیه ای که تامین می‌کند از معادن با کیفیت استخراج شده و در کارخانه های مطمئن آماده سازی می‌شوند و در وهله بعدی نظارتی بر کارگران معادن و کودکان خواهد داشت.

ارتباط جالبی بین این دو هدف وجود دارد. کودکان کار معمولاً در معادن غیرقانونی مشغول به کار هستند و فلزات معادن غیرقانونی نیز از کیفیت پایینی برخوردار هستند. به همین دلیل با این روش معادن غیرمجاز از مدار خارج خواهند شد و در نتیجه کودکان نیز مجبور به کار در معادن غیرقانونی نخواهند بود.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری از این استارتاپ و مراحل انجام آن در دسترس نیست. با این وجود مشخص است که فناوری بلاک چین بار دیگر به خدمت بشر آمده است و در حال ارتباط دادن زمینه های مختلف به یکدیگر است.

اخبار فناوری اطلاعات

بلاک چینخرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزوینفناوری اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم