راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – محدوده دمایی، مقاومت بدنه و نوع لنز

لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – محدوده دمایی، مقاومت بدنه و نوع لنز

‍‌

در بخش قبلی تاثیر  عواملی نظیر ظاهر دوربین و شرایط محیطی را بر انتخاب دوربین مداربسته مطلوب بررسی کردیم. در ادامه این مقالات به بحث محدوده دمایی مناسب برای دوربین های مداربسته، مقاومت فیزیکی بدنه دوربین مداربسته در برابر تخریب و دستکاری و همچنین نوع لنز مناسب برای محل مدنظر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

 

محدودیت دمایی دوربین مداربسته

در بخش قبل  کد محافظت نفوذ (IP) را به عنوان یکی از پارامترهای دوربین در برابر عوامل محیطی مطرح شد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی عملکرد دوربین مداربسته، دمای محیط است. یک دوربین مداربسته معمولی در محدوده دمایی صفر تا چهل درجه سانتیگراد عملکرد مطلوبی را از خود ارائه می‌دهد. این شرایط برای استفاده از دوربین در فضای بسته و با گردش مناسب هوا شرایط قابل قبولی است. اما اگر بنا به استفاده از دوربین مداربسته در فضای باز یا در محیط با رطوبتی بالا باشد، مساله دمای قابل تحمل دوربین مداربسته، مساله مهمی خواهد بود.

توصیه ای که در این زمینه برای انتخاب دوربین مداربسته می‎شود، توجه به وضعیت آب و هوای محل نصب در طول سال و در نظر گرفتن موقعیت نصب است.

‌‎‌

مقاومت در برابر تخریب(خرابکاری)

یکی از دغده های خریداران دوربین میزان مقاومت آن در برابر آسیب های محیطی است. به عنوان مثال یک دوربین مداربسته خوب نباید با برخورد سنگ کوچکی به آن دچار مشکل شود. شرکتهای تولید کننده دوربین مداربسته برای تعیین میزان مقاومت دوربین در برابر تخریب استانداردی به نام مقاومت در برابر تخریب تعریف کرده اند. دوربین های کمی شامل این استاندارد می‌شوند و به تبع آن، از سایر دوربین ها گران تر هستند.

همچنین واحدی برای اندازه گیری میزان مقاومت دوربین تعریف شده است. این واحد شامل یک عدد در کنارحروف IK می‌باشد. هر چه عدد کنار IK بزرگتر باشد، مقاومت دوربین در برابر تخریب فیزیکی بیشتر است. محصول دارای میزان مقاومت IK10 بیشترین مقاومت را در برابر تخریب فیزیکی دارد.

‌‌

نوع لنز

برای مصارف عادی و روزمره، لنز موضوع چالش برانگیزی نیست. دو عامل تاثیرگذار مهم در انتخاب لنز، فاصله لنز و قابلیت تنظیم فاصله لنز است.

لنزهای دوربین مداربسته به دو دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از آن‌ها لنز ثابت دارند و برخی دیگر لنز با فاصله کانونی قابل تنظیم (لنز متحرک). در مدلهای ثابت همانطور که از نامش پیداست، لنز در یک محل ثابت قرار می‌گیرد و امکان جا به جا شدن آن وجود ندارد. اما در مدلهای متحرک، لنز در محدوده مشخصی قابل حرکت است و امکان شخصی سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. معمولاً از لنزهای متحرک بیشتر استقبال می‌شود، چرا که میدان دید مدنظر قابل تنظیم است.

در صورتی که دوربینی دارای لنز متحرک باشد، در مشخصات آن عبارت Varifocal دیده می‌شود.

‌‌

لنزهای موتوردار

در برخی از دوربین‌های مداربسته، موتورهایی به منظور جا به جا کردن خودکار یا دستی لنز قرار گرفته است. به دوربین های دارای این ویژگی دوربین مداربسته موتوردار می‌گویند. با وجود این موتورها دیگر نیازی به جا به جا کردن دستی لنز نیست و می‌توان از راه دور نیز به غییر میدان دید دوربین پرداخت. البته این فناوری پیشرفته است و هر دوربینی این ویژگی را ندارد. به همین دولیل دوربین های موتوردار گران تر از انواع عادی هستند و تعداد محدودتری دارند.‌

‌‌

کنترل میزان نور (iris)

یکی دیگر از ویژگی های مطرح در زمینه لنز دوربین مداربسته، قابلیت کنترل گشودگی روزنه جذب نور بر روی لنز است. این ویژگی را با نام iris می‌شناسند. سه حالت برای این ویژگی وجود دارد: iris دستی، iris خودکار و P iris.

در نوع دستی iris، مسئول نصب دوربین مداربسته میزان آنرا در  هنگام راه‌اندازی دوربین مشخص می‌کند و این مقدار در هنگام استفاده ثابت است. در نوع خودکار دوربین میزان گشودگی روزنه نور را با توجه به شرایط به صورت خودکار عوض می‌کند. نوع P iris بسیار شبیه به حالت خودکار است و تنها در این تفاوت دارند که کنترل جذب نور انتخابی مناسب تری دارد.

در عمل هر سه نوع عملکردی نزدیک به یکدیگر دارند و زیاد ضرورتی به پرداختن به این موضوع حس نمی‌شود. دوربین‌های P iris نسبت به سایر انواع فراوانی کمتری دارند و انتخاب محدودی را برای شما به ارمغان می‌آورند. توصیه می‌شود از دوربین با iris خودکار استفاده کنید.

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

آموزشدوربین مداربستهمقالات آموزشی

خرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربستهدوربین مداربسته قزوینمداربسته در قزوینمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم