HMI

HMI


آشنایی با واسط انسان و ماشین HMI – بخش ۲

در بخش قبلی با تکنولوژی HMI آشنا شدیم. اگر بخواهیم تعریفی ساده از HMI داشته باشیم، HMI عبارت از هر ابزار یا نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد با ماشین ارتباط متقابل داشته باشید. (واسط انسان و ماشین) در این بخش میخواهیم موارد دیگری را بررسی کنیم. در این مقاله ضرورت استفاده از این تکنولوژی و اینکه در چه شرایطی قابل پیاده سازی است را مطرح خواهیم کرد.

ضرورت استفاده از HMI

کاربرد این تکنولوژی بسیار گسترده است. HMI می تواند در دامنه وسیعی از سیستم ها و فرآیندها استفاده شود. از سامانه های تک کاربردی و مستقل تا سامانه های بزرگ و ترکیبی می توانند از این ابزار استفاده کنند. برای استفاده از HMI در سامانه های توزیع، می توان از سخت افزارهای سروری استفاده کرد تا با نیازهای کاربر سازگار شود.

به طور کلی ضرورت استفاده از این تکنولوژی در هر مورد خود را نشان خواهد داد. یعنی در صورت نبود این ابزار، سیستم با مشکل مواجه خواهد بود و لزوم استفاده از این ابزار حس می شود. در تمامی سیستم هایی که نیازمند مانیتورینگ و تعامل کاربر با سیستم هستند، استفاده از HMI ضرورت دارد. این فناوری با توجه به تکنولوژی لمسی که در آن به کار رفته بسیار مطلوب و آشناست.

شرایط پیاده سازی HMI

با توجه به ماهیت HMI این ابزار در مواقعی کاربرد دارد که نیروی انسانی باید با ماشین و ابزار اتوماسیون صنعتی ارتباط برقرار کند. یعنی از ماشین اطلاعات بگیرد یا اطلاعاتی را وارد ماشین کند. میزان این ارتباط و این که تا چه حد می تواند وسیع باشد، در هر مورد فرق می کند. اما HMI در تمامی این ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از این فناوری معمولا در فرآیند ساخت استفاده می شود. دامنه استفاده از این فناوری می تواند از صنایع کشاورزی و صنایع غذایی تا صنعت تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی گسترده باشد! همچنین تمامی صنعت هایی که حالت فرآیندی دارند، مانند صنایع نفت و گاز به احتمال بسیار زیاد از این ابزار استفاده می کنند. استفاده از HMI در صنایع فرآیندی یکی از واجب ترین امور است! این ابزار در این سیستم ها در اتاق کنترل نصب می شوند. جایی که فرآیند ها مدیریت و پایش می شوند.

 

HMI

یکی از دلایل پیشرفت و رشد صنایع در عصر جدید، استفاده از تکنولوژی از جمله همین فناوری HMI می باشد. HMI در کنار سایر تجهیزات اتوماسیون صنعتی مانند PLC، اکتیویتور، سنسور و سایر تجهیزات، کارآیی و اثربخشی مشهود در صنایع داشته است. اقبال بازار به خرید این محصول و افزایش تولید HMI توسط تامین کنندگان تجهیزات صنعتی، نشان دهنده اهمیت این وسیله می باشد. در سالهای اخیر، با آشنایی صاحبان صنایع با تکنولوژی روز ضرورت استفاده از HMI و مزایای بهره بردن از این ابزار به خوبی درک شده است. با توجه به این شرایط می توان گفت HMI امتحان خود در زمینه افزایش بهره وری فرایندهای صنعتی را پس داده است.

جهت دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

اتوماسیون صنعتیمقالات علمی

HMIاتوماسیون صنعتیخرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم