آشنایی با واسط انسان و ماشین HMI – بخش 1

HMI

HMI


آشنایی با واسط انسان و ماشین HMI – بخش ۱

‌‌

با ظهور پدیده اتوماسیون صنعتی و تجهیزات اتوماسیونی، انقلابی در بازار ارائه خدمات صنعتی به وجود آمد. در نتیجه این تحول بسیاری از فرآیندهای صنعتی علی الخصوص مانیتورینگ و هدایت فرآیندها دچار تحول شدند. با این تغییرات علاوه بر سریع و راحت تر شدن امور، دقت انجام آنها هم به شدت افزایش یافت. به این ترتیب واحدهای صنعتی با سپردن بخشی از امور خود به تجهیزات اتوماسیون صنعتی، بهره وری کار خود را بالا بردند.

از جمله مهمترین دستاورد های صنعت اتوماسیون، تکنولوژی واسط انسان و ماشین یا Human and Machine Interface می باشد. این فناوری به اختصار HMI نامیده می شود. این تکنولوژی شامل مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها می باشد. HMI وظیفه تبدیل داده های فرآیندهای فنی به کدها و علائم خوانا برای اپراتورها و و مدیران واحد ها را دارند. به عبارت دیگر این نرم افزارها وضعیت دستگاه و فرآیندهای در حال انجام را گزارش می دهند و دستورات را به دستگاه منتقل می کنند.

امروزه شرکت های اتوماسیون صنعتی رقابت شدیدی بر سر تصاحب بازار HMI دارند. در این راستا تلاش های زیادی در جهت ارتقا HMI ها صورت گرفته که برای مصرف کنندگان مزایای زیادی به همراه داشته است.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از HMI داشته باشیم، HMI عبارت از هر ابزار یا نرم افزاری است که به شما اجازه می دهد با ماشین ارتباط متقابل داشته باشید. کار کردن با این ابزار به سادگی استفاده از نمایشگرهای تک لمسی سنتی است که روی ماشین نصب می شوند. حتی می تواند دارای قابلیت های چند لمسی با تکنولوژی های سطح بالا باشد و در عین حال فرایندها را به همان سادگی پیش ببرد. نمونه هایی از مختصات فیزیکی HMI را می توان در نمایشگرهای لمسی، ابزارهای همراه، صفحه کلیدهای لمسی و دکمه های فشاری لمسی یافت.

نمونه HMI

 

مزیت استفاده از HMI

 

از دیدگاه صنعتی، مزیتی که استفاده از HMI به همراه دارد، قابلیت آن در مانیتورینگ فرآیند تولید و امکان کنترل فرآیندهاست. با استفاده از HMI می توان فرآیندها را بر حسب نیاز و مواردی ک هبه وجود می آید تغییر داد. در نتیجه اثربخشی فرآیند افزیش می یابد و در زمان هم صرفه جویی می شود. پس مهمترین مزیت استفاده از واسط انسان و ماشیندر مانیتورینگ فرآیندها خلاصه می شود. سیستم HMI در صورتی که درست طراحی و نصب شود، علاوه بر بهره وری نیروی کار و اپراتور، آگاهی مجموعه در خصوص نگه داری و کنترل ماشین آلات و فرآیندها را افزایش می دهد. یکی از مهمترین امکانات HMI ها امکان هشدار دادن در مواقع حساس و بروز اختلال در ماشین ها و فرآیند هاست. این هشدار دادن باعث نگهداری از تجهیزات در شرایط خطرناک می شود.

 

‌‌

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

اتوماسیون صنعتیمقالات علمی

HMIاتوماسیون صنعتیخرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم