آیا در مقابل یک دوربین مداربسته مخفی هستید؟

دوربین مداربسته مخفی


آیا در مقابل یک دوربین مداربسته مخفی هستید؟

‍‌

تحت نظر داشتن محیط بدون جلب توجه برای بسیاری از افراد عملی مهم و جذاب است. مدتهاست که دوربین های مداربسته در این زمینه به کمک انسان آمده اند. البته در خیلی از موارد پنهان بودن دوربین مداربسته مهم نیست و حتی ترجیح داده می‌شود که افراد حاضر در محل از وجود دوربین مداربسته مطلع باشند. با این وجود در بعضی موارد بنا به دلایل امنیتی، جاسوسی یا مواردی از این دست، نیاز است که دوربین مداربسته مخفی باشد. در این مقاله روش های شناسایی دوربین مداربسته مخفی و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

‌‌یکی از نگرانی های رایج مردم، وجود دوربین مخفی در اتاق های پرو یا مطب پزشک‌ها می‌باشد. در وجود دوربین هایی که خود را در محیط پنهان می‌کنند شکی نیست. ولی این دوربین ها تافته ی جدابافته ای نیستند و یک دوربین مداربسته مینیاتوری هستند که به دلیل سایز کوچکشان آن ها را با نام دوربین مخفی می‌شناسند. عملکرد و ساز و کار این دوربین ها دقیقا مشابه دوربین های مداربسته معمولی است.

این دوربین ها ابعاد مختلفی دارند و کوچکترین آنها ابعادی در حدود یک حبه قند دارد. به خاطر ابعاد کوچک، این دوربین ها توانایی پنهان شدن مناسبی در محیط دارند. و به راحتی در محیط جاسازی می شوند. جالب است بدانید که استفاده و نصب این نوع از دوربین های مداربسته نیاز به دریافت مجوزهای قانونی دارد.

تشخیص نصب دوربین مخفی

‌‌

تشخیص یک دوربین مخفی کار ساده ای نیست. دلیل آن هم از نام این نوع دوربین ها نشات می‌گیرد: دوربین مخفی! دوربین های مخفی به دو دسته تقسیم می‌شوند، دوربین های باسیم و دوربین های بدون سیم. در صورتی که دوربین از نوع اول باشد، با کمی دقت ممکن است بتوان متوجه سیم کشی خاص آن شد. اما اگر یک دوربین بدون سیم باشد یا سیم کشی آن پنهان باشد، این روش کارساز نیست.

روش دیگری که برای تشخیص دوربین مخفی وجود دارد خاموش کردن همه چراغهای محیط و استفاده از چراغ قوه است. برای تشخیص وجود دوربین به این روش باید ابتدا یک کاغذ را لوله کرده و مانند یک تلسکوپ روی چشم خود بگذارید و چشم دیگر را ببندید. سپس با چراغ قوه قسمت های مختلف محیط را روشن کنید و از طریق لوله کاغدی به آن قسمت ها نگاه کنید. در صورت مشاهده یک نور ریز درخشان در محل این احتمال وجود دارد که مکان مورد نظر دارای دوربین مخفی است.

همانطور که متوجه شدید این روشها زیاد کارساز نیستند و تشخیص وجود دوربین مخفی کار آسانی نیست. یک راه دیگر نیز آشنایی با فرمهای مختلف دوربین مداربسته مخفی است. این دوربین ها می توانند در مرکز یک پیچ روی دیوار، در میان چراغهای لامپ LED، روی کلید های برق، پشت آینه، یا درون یک اسباب بازی پنهان شده باشند.

‌در تصاویر زیر چند مورد دوربین مداربسته مخفی را مشاهده می‌کنید:

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

دوربین مداربسته مخفی

تشخیص دوربین مداربسته مخفی با دستگاه

یکی از سوالات رایج در زمینه تشخیص دوربین مداربسته مخفی این است که آیا ابزاری برای تخیص این نوع از دوربین ها وجود دارد؟ پاسخ این سوال در حالت کلی خیر است!

ابزارهایی که برای تشخیص یک دوربین مخفی ساخته شده اند علاوه بر نداشتن کاربرد عمومی، هزینه بالا وتکنولوژی پیشرفته ای دارند و تنها در موارد خیلی خاص به کار می‌آیند. برای تشخیص دوربین مداربسته مخفی تنها دو راه زیر عملیاتی هستند:

۱. جستجوی محیط: همانطور که گفتیم می توان از طریق ردیابی سیم کشی ها و یا جستجوی فیزیکی در اشیا یا دیوار های محل، مکان نصب دوربین را کشف کرد.
۲. استفاده از اپلیکیشن: با استفاده از برخی از نرم‌ افزارهای ساده و رایگان می توان وجود دوربین‌ مداربسته را با استفاده از گوشی موبایل ردیابی کرد که راهکار کاربردی ای هم تلقی نمی شود!

‌ ‌

کاربردهای دوربین های مخفی

• نظارت بر عملکرد رفتاری و کاری پرسنل در مشاغل خاص مانند پرستار بچه و یا مربی مهد کودک

• کنترل و نظارت بر اموال و دارایی های مهم زیرا در صورت استفاده از دوربین های معمولی سارقین متوجه شده و اتصال آن را قطع می کنند پس بهتر است از دوربین مخفی استفاده شود.

• جاسوسی و سندسازی

• در موارد جزائی یا قانونی مانند فعالیت های مربوط به پلیس

‍‌

جهت دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

دوربین مداربستهمقالات علمی

خرید دوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته قزویندوربین مداربسته مخفیمداربسته در قزوینمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم