راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین مداربسته گردان (PTZ)

دوربین مداربسته ptz

دوربین مداربسته ptz


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – دوربین مداربسته گردان (PTZ)

 

در ادامه سری مقالات راهنمای جامع خرید دوربین مداربسته، در این بخش با دوربین های مداربسته گردان یا PTZ آشنا خواهیم شد. دوربین های گردان دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و زوم کردن در یک زاویه خاص می‌باشند. این نوع از دوربین یعنی دوربین مداربسته PTZ برای محیطهایی با میدان دید گسترده انتخاب مناسبی است. این دوربین ها می‌توانند بر حسب برنامه ای از قبل تعیین شده اقدام به تصویربرداری از بخش های مختلف محل نصب کنند. در این مقاله به بررسی معیارهای تاثیرگذار در خرید دوربین PTZ می‌پردازیم.

نکات مهمی که هنگام خرید این نوع از دوربین باید به آن توجه داشت، قابلیتهای چرخش افقی، عمودی و  زوم هستند که در این مقاله آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

زوم اپتیکال دوربین مداربسته

یکی از بهترین روش ها برای تعیین فاصله تحت پوشش دوربین مداربسته، محدوده زوم اپتیکال دوربین مداربسته است. دو عامل تاثیرگذار در محدود کردن جزئیات تصویر یک دوربین مداربسته، فاصله کانونی و تفاوت رزولوشن هستند. زوم اپتیکال ابزاری مناسب برای کم کردن میزان این محدودیت هاست.

میزان زوم اپتیکال با یک عدد در کنار حرف x نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال دوربینی که زوم اپتیکال برابر ۲۰x دارد، توانایی بزرگنمایی تصویر تا بیست برابر مقدار واقعی را دارد.

در موارد عادی میزان زوم اپتیکال دوربینهای مداربسته گردان در بازه ۳x تا ۴۰x قرار می‌گیرد. این محدوده را می توان به ۳ بخش تقسیم بندی کرد:

  • زوم اپتیکال تا ۱۲x : این دوربینها اکثرا از مدلهای ارزان قیمت به شمار می‌روند و برای کاربردهای معمولی به کار می‌روند.
  • زوم اپتیکال بین ۱۲x تا ۲۲x : این دوربینها دوربینهای مداربسته گردان  متوسط شمرده می‌شوند. بیشتر اوقات در محیطهای کوچک و بسته و برای استفاده حرفه ای استفاده می شوند.
  • زوم اپتیکال بالای ۲۲x : این مدلها قیمت بالایی دارند و در فضاهای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به تصویری با محدوده پوشش بالا وجود دارد.

اگر نیاز به دوربین مداربسته گردان با میدان دید بالا وجود داشته باشد، بهتر است دوربینی انتخاب شود که علاوه بر زوم اپتیکال بالا، دارای فاصله کانونی زیاد باشد.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که برای مقایسه زوم اپتیکال بین دو دوربین، آن دوربین ها باید با رزولوشن مشابه هم داشته باشند. در عمل زوم اپتیکال و رزولوشن به اندازه هم روی میدان دید تصویر تاثیرگذار هستند. یعنی اگر دو دوربین مشابه هم باشندیکسان باشند، دوربین اول زوم اپتیکالی ۲ برابری نسبت به دوربین دوم داشته باشد و دوربین دوم رزولوشنی دوبرابری داشته باشد در عمل کیفیت دید و تصویر دو دوربین مداربسته برای فواصل دور مشابه هم خواهد بود. به همین علت در بسیاری از مواقع محدوده زوم اپتیکال یک دوربین مداربسته PTZ چند مگاپیکسلی، پایین از یک دوربین مداربسته PTZ با رزولوشنSD می‌باشد. در نتیجه با یک دوربین مداربسته PTZ با محدوده زوم اپتیکالی کمتر ولی رزولوشن بالاتر فاصله بیشتری را میتوان مشاهده کرد.

تاثیر زوم دیجیتال یا زوم کلی(Total Zoom)

‌‌

زومی که در انتخاب دوربین های مداربسته و در کیفیت تصویر آنها تاثیر گذار خواهد بود، زوم اپتیکال است. زوم دیجیتالی تاثیری در کیفیت تصویر نخواهد داشت و وقتی ادعا می‌شود دوربینی دارای زوم دیجتال ۱۲x است، نشان دهنده برتری خاصی نیست. در هنگام خرید تنها به عدد زوم اپتیکال توجه داشته باشید. زوم دیجیتال تنها تصویر ضبط شده را بزرگتر از چیزی که هست نشان می‌دهد، مشابه زوم کردن تصویر در کامپیوتر و از طریق نرم افزاری.

محدوده چرخش افقی دوربین مداربسته گردان

‌‌

محدوده دید افقی میزان چرخش افقی یک دوربین مداربسته گردان را مشخص می‌کند. حرکت چرخشی می تواند در محدوده ۰ تا ۳۶۰ درجه صورت پذیرد. حرکت ۳۶۰ درجه برای بسیاری از مواقع کاربری ضروری است. با چرخش افقی ۳۶۰ درجه، دوربین مداربسته گردان می تواند حرکات یک جسم در خط افق را به طور کامل پوشش دهد. دوربین های مداربسته ای که زاویه پوشش کمتر از ۳۶۰ درجه دارند امکان چرخش پیوسته را ندارد. همچنین تمام دوربین های ۳۶۰ درجه نیز امکان چرخش پیوسته را ندارند و چرخش پیوسته هم می‌تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب دوربین مداربسته باشد.

دوربینهای مداربسته PTZ با قیمت پایین معمولا دارای محدوده چرخش افقی ۹۰ تا ۲۷۰ درجه می ‌باشند. این زاویه قدرت کنترل محیطی را کم می‌کند. این میزان در مواردی کاربرد دارد که کاربر قصد دارد محدوده کمی بیرون از فضای تصویر را ببیند.

محدوده چرخش عمودی دوربین مداربسته گردان

‌‌

زاویه چرخش عمودی، معمولا بین ۰ تا ۲۲۰ درجه است و همین محدوده هم بیشتر برای موارد خاص و حرفه ای به کار می‌آید.

در انتخاب دوربین مداربسته گردان باید توجه داشت که قصد داریم چه زاویه ای را تحت پوشش قرار دهیم و آیا این مقدار بیشتر از ۱۸۰ درجه است یا کمتر.

اگر محدوده چرخش عمودی در دوربین مداربسته کمتر از ۱۸۰ درجه باشد نیاز به دوربینی برای پوشش دادن ناحیه زیری دوربین مداربسته وجود دارد. دلیل وجود این دوربین این است که اگر جسمی از آن نقطه رد شداز دید کلی خارج نشود. دوربین با زاویه چرخش کمتر از ۱۸۰ درجه می تواند نقاط کوری داشته باشد.

اگر در یک موقعیت نیاز به نظارت زنده وجود داشته باشد، به یک اپراتور برای دنبال کردن اجسام متحرک در زیر یا خارج از دید عمودی دوربین مداربسته گردان توسط دیگر دوربینها نیاز خواهد بود. به دلیلی که گفته شد در بسیاری از موارد به دوربین مداربسته گردان با چرخش عمودی بیشتر از ۱۸۰ درجه نیاز خواهد بود.

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

آموزشدوربین مداربستهمقالات آموزشی

خرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربستهدوربین مداربسته قزوینمداربسته PTZمداربسته در قزوینمداربسته قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم