راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – فوکوس خودکار یا دستی و فاصله پوشش

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته


راهنمای جامع انتخاب و خرید دوربین مداربسته – فوکوس خودکار یا دستی و فاصله پوشش

یکی از معیارهایی که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه داشت، نوع فوکوس و تنظیم فاصله کانونی دوربین مداربسته است. تنظیم فوکوس در دوربین های مداربسته به دو صورت دستی و خودکار رایج است و باید بر حسب نیاز یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. همچنین یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب دوربین فاصله تحت پوشش دوربین است. دوربین مناسب برای فواصل دور با فواصل نزدیک متفاوت است و باید به این موضوع توجه داشت. در این مقاله به بررسی این موارد یعنی تفاوت های فوکوس خودکار و دستی و اهمیت فاصله تحت پوشش دوربین خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

‌‌

‌فوکوس دستی

در بازار امروز بسیاری از دوربین های مداربسته، نیازمند تنظیم فوکوس به صورت دستی هستند. این کار امری نسبتاً تخصصی است و نصاب دوربین مداربسته در هنگام راه اندازی، تنظیم فوکوس را انجام می‌دهد. ایراد بزرگی که در تنظیم فوکوس به صورت دستی وجود دارد، امکان به هم ریختن آن به مرور زمان و به دلیل پیشامدهای محتلف است. مثلا با ضربه خوردن به دوربین یا ایجاد لرزش در آن فوکوس دوربین به هم می‌ریزد. همچنین با گذر زمان و به علت تغییرات دمایی محیط در طول روز و شب، به مرور فوکوس دوربین دچار مشکل می‌شود. به علت زمان بر بودن این رخداد، معمولاً کاربران متوجه به هم ریختن فوکوس نمی‌شوند و گمان می‌شود کیفیت تصویر دوربین مداربسته پایین آمده است.

همانطور که گفته شد، تنظیم فوکوس دوربین به صورت دستی امری تخصصی است. شخصی که مسئولیت این کار را بر عهده دارد باید از تجربه کافی برخوردار باشد. همچنین به علت حساسیت زیاد اهرم های تنظیم فوکوس، داشتن لرزش دست باعث دشوار شدن تنظیم فوکوس می‌شود.

فوکوس خودکار

دوربین های مداربسته ای که فوکوس خودکار دارند، به صورت اتوماتیک فاصله لنز را تنظیم می‌کنند و نتیجه تصویری شفاف و انعطاف پذیر با شرایط محیط خواهد بود. فوکوس خودکار دو نوع دارد. در نوع اول خود لنز جا به جا می‌شود تا به تصویر شفافی برسیم؛ اما در نوع دوم موقعیت سنسور حرکت می‌کند. در مجموع تفاوت چندانی در تصویر ایجاد نمی‌شود و نتیجه هر دو روش نزدیک به هم است.

 

 لنز با فاصله تحت پوشش زیاد

پیش از خرید دوربین مداربسته باید فاصله ای که نیاز است دوربین پوشش دهد را مشخص کرد. برای تصویربرداری از فواصل دورتر نیاز به دوربین های متفاوت و قدرتمندتری داریم و باید این موضوع بررسی شود.

معمولاً برای فواصل بیشتر از هفت متر و نیم نیاز به لنز های ویژه ای برای داشتن تصویری واضح و شفاف است. نمی‌توان از یک دوربین معمولی انتظار داشت فاصله ای نظیر پانزده متر را به خوبی پوشش دهد. حتی با تغییر لنز و استفاده از لنزهای مخصوص فواصل دور هم برخی از دوربین ها تصویر واضحی را ثبت نمی‌کنند. بنابراین باید به فاصله تحت پوشش هنگام خرید دوربین مداربسته توجه داشت.

علاوه بر این برخی از مدلهای دوربین مداربسته نظیر دوربین دام به علت ساختارشان امکان نصب لنز های بزرگ را ندارند.

نکته دیگری که در مورد فاصله لنزها باید در نظر داشت این است که استفاده از فاصله کانونی بالا منجر به کاهش کیفیت تصاویر می‌شود. در بسیاری از موارد تغییر لنز با فاصله کانونی بالا تقریبا ۵۰% در میزان پیکسل تصویر تاثیر منفی می‌گذارد.

منتظر ادامه این مطلب باشید…

جهت اطلاع از انتشار ادامه مطلب و دسترسی به آخرین مقالات و مطالب پیرامون این موضوع، کانال تلگرام ما را دنبال کنید.

آموزشدوربین مداربستهمقالات آموزشی

خرید دوربین مداربسته در قزویندوربین مداربستهدوربین مداربسته قزوینمداربسته در قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم